Sprzedam sklep internetowy — Poradnik skutecznej sprzedaży sklepu online

Dowiedz się, jak i gdzie sprzedać sklep internetowy w jak najwyższej cenie i w jak najkrótszym czasie.

Wskazówki i porady
14. Jul 2022
1566 widoki
Sprzedam sklep internetowy — Poradnik skutecznej sprzedaży sklepu online

Chcesz sprzedać sklep internetowy, ale nie wiesz, od czego zacząć? Nasz zespół przygotował poradnik, który pomoże ci sprzedać sklep online szybko i w dobrej cenie. Krok po kroku przedstawiamy najlepsze rozwiązania i kroki sprzedażowe, które musisz podjąć. Przeczytaj artykuł już teraz!

Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Sprzedam sklep internetowy — podstawy krok po kroku
  3. Dowiedz się, kto jest potencjalnym kupcem
  4. System, na jakim zbudowany jest twój sklep
  5. Funkcjonalność sklepu — podstawa
  6. Dywersyfikacja źródeł ruchu w sklepie
  7. Zwiększenie ruchu organicznego na stronie
  8. Korzystanie z płatnych reklam
  9. Wierni klienci z social media
  10. Polecenia klientów
  11. Wyszukiwanie za pomocą brand nazwy
  12. Stworzenie szczegółowego raportu
  13. Raport ruchu organicznego
  14. Raport przychodów i dochodów
  15. Jak przygotować i napisać ofertę sprzedaży?
  16. Sprzedam sklep online, ale gdzie?
  17. Sprzedam sklep internetowy – jaką cenę ustalić?
  18. Ile trwa sprzedaż sklepu internetowego?
  19. Sprzedam sklep internetowy – czy trzeba spisać umowę?
  20. Sprzedam sklep internetowy — FAQ

 

1. Wstęp

Osoby, które zdecydowały się na prowadzenie sklepu internetowego, mogą również podjąć decyzję o jego sprzedaży.

Kto z nas nie raz myślał o porzuceniu e-coomerce?

Powodów mogą być tysiące, ale nie o tym jest ten artykuł…

Dobrze prosperujący sklep internetowy można sprzedać, uzyskując naprawdę atrakcyjną cenę, ale jak to zrobić?

Na wyższy zarobek mogą liczyć ci, którzy zadbali, aby ich sklep internetowy był funkcjonalny, miał ruch organiczny i przynosił zyski.

Nieliczni zdecydują się kupić tonącego Titanica.

Poniżej podpowiadam, jakie kroki warto podjąć przed wystawieniem sklepu online na sprzedaż, aby hasło sprzedam sklep internetowy, przyciągnęło jak najwięcej zainteresowanych.

Sprzedam sklep internetowy — Dodaj swoją ofertę

Kliknij tutaj

2. Sprzedam sklep internetowy — podstawy krok po kroku

2. 1. Dowiedz się, kto jest potencjalnym kupcem

To, co dla ciebie może się wydawać atrakcyjne, niekoniecznie będzie dla klienta.

 

Oferta sprzedaży sklepu internetowego MUSI być DOSTOSOWANA do KUPUJĄCEGO  

Określenie kim jest twój kupujący, pozwoli ci szybciej do niego dotrzeć, tym samym szybciej sprzedać sklep, jak również otrzymać atrakcyjną cenę.

Poprawne zidentyfikowanie kupującego pozwoli ci:

  • Określić cel wykorzystania strony przez nabywcę
  • Odpowiednio ulepszyć sklep online
  • Dostosować samą ofertę do nabywcy
  • Wyznaczyć sposób na efektywną sprzedaż
  • Zwiększyć ostateczną cenę sprzedaży sklepu
  • Maksymalnie skrócić czas sprzedaży

 

Wskazówka: Jeżeli uda ci się stworzyć listę potencjalnych kupujących, zawęź ją za pomocą różnych czynników: behawioralnych, demograficznych, geograficznych, a nawet psychograficznych (przekonania, wartości, styl życia, zainteresowania). 

Czy określenie, kto jest potencjalnym klientem, jest łatwe? Absolutnie nie! Jest to bardzo trudne i nawet doświadczone osoby mają z tym problem. Może się okazać, że prawie co drugi Polak to twój potencjalny kupujący. A niemożliwe, że ponad 18 milionów będzie licytować twoją ofertę. Dlatego postaraj się zawęzić swoją listę do granic możliwości.

2.2. System, na jakim zbudowany jest twój sklep

Jeżeli miałabym wybrać, która platforma do e-commerce jest najbardziej popularna w Polsce, myślę, że byłoby to Shopify, ale to tylko moje zdanie, niepoparte statystykami.

Część klientów woli platformy, które są polecane przez agencję marketingowe lub freelancerów, inni te, które używają ostrego marketingu, a jeszcze inni bazują na własnym researchu.

Dla kupującego najważniejszą informację o twoim sklepie może być, na jakim systemie działa.

Sklepy online w zależności od używanego systemu można podzielić na zbudowane:

  • Tworzone od zera przez developera lub zespół developerów,
  • Na otwartym oprogramowaniu (ang. open source),
  • Tworzone na zamówienie (Shopify, WooCoomerce, czy Magento).
  • Na rozwiązaniu SAAS,

Alfabetycznie ułożona lista otwartych oprogramowań sklepów internetowych (ang. open source) używanych w e-commerce:

  • AbanteCart Software
  • Apache OFBiz
  • CE Phoenix
  • Drupal Commerce
  • KonaKart
  • Magento
  • nopCommerce
  • OpenCart
  • osCommerce
  • pimcore
  • PrestaShop
  • Spree Commerce
  • VirtueMart
  • WooCommerce
  • Zen Cart

Dlaczego użyte rozwiązanie robi różnice?

Ponieważ bezpośrednio wpływa na funkcje sklepu m.in.:

Język programowania:

  • PHP
  • Java
  • C#
  • Ruby
  • Peri

System zarządzania:

  • MySQL
  • MySQLi
  • PostgreSQL

Funkcje ogólne:

  • Kod źródłowy
  • Pobieranie cyfrowe
  • Integracja aukcji
  • Skórki
  • Subskrypcje

Funkcje klienta:

  • Konto klienta
  • Polecane produkty
  • Słowniczek
  • Newsletter

Funkcje obszaru administracyjnego:

  • Import i eksport produktów
  • Statystyki
  • Kontrola stanów magazynowych
  • Edytor WYSIWYG

Funkcje optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO):

  • Katalog HTML
  • Meta tagowanie
  • Kanały RSS
  • SEO URL
  • Mapa strony
  • XML

Zabezpieczenia:

  • Lista kontroli dostępu
  • Formularz CAPTCHA
  • Rejestrowanie działań personelu
  • Certyfikat PA/DSS

Obsługa płatności:

  • Net AIM
  • Net SIM
  • Barclaycard CPI
  • Barclaycard MPI
  • HSBC API
  • HSBC CPI
  • PayPal Standard

Integracja z księgowaniem przesyłek i ich śledzeniem:

  • Poczta Polska
  • GLS
  • InPost
  • DHL
  • FedEx
  • UPS

2.3 Funkcjonalność sklepu — podstawa

Co to jest funkcjonalność?

Funkcjonalność sklepu internetowego

To parametr określający, jak dobrze sklep internetowy spełnia swoją funkcję .

Czy sklep online bez podpiętych płatności będzie atrakcyjną ofertą?

Raczej nie.

Dlatego, jeżeli twój sklep nie ma jednej z poniższej opcji, napraw to, zanim dodasz ofertę sprzedaży:

  • User friendly
  • Mobile friendly
  • Zdjęcia i wideo wysokiej jakości
  • Wysokiej jakości treści
  • Prawdziwe opinie klientów na stronie sklepu
  • Dobre opinie na portalach z opiniami
  • Możliwość stworzenia specjalnych ofert/rabatów
  • Lista życzeń, gdzie klient zapisuję produkt na później
  • Znajdź w sklepie, czy potocznie lupka do wyszukiwania
  • Sekcja: Często Zadawane Pytania (FAQ)
  • Bezpieczne i zróżnicowane płatności online
  • Możliwość płatności w różnych walutach i wysyłki do różnych krajów
  • Szczegółowe informacje o płatności i dostawie
  • Regulamin, Polityka Zwrotów, Polityka Prywatności, RODO
  • E-mail marketing
  • Social media (Facebook, Instagram i inne)
  • Obsługa klienta (telefon, mail, czy livechat)
  • Podłączone narzędzia analityczne
  • Skonfigurowany koszyk
  • System zarządzania zamówieniami
  • System zarządzania porzuconymi koszykami
  • Integracje (np. z Baselinker, Allegro)
  • Katalogi
  • I wiele innych

Lista ta mogłaby składać się nawet i ze 100, czy 200 punktów — dlatego wybrałam podstawowe.

Zastanów się, co jest najważniejsze dla twojego kupującego.

Dodaj te funkcjonalności, które wydają się najbardziej pożądane przez kupującego 

Możliwe, że kilka minut twojej pracy zwiększy wartość sklepu o kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych.

2.4 Dywersyfikacja źródeł ruchu w sklepie

  • Ruch organiczny
  • Płatne reklamy
  • Social media
  • Polecenia
  • Wyszukiwanie za pomocą wpisywania nazwy w wyszukiwarkę

Oczywiście największą wartość będzie miał ruch organiczny, a najmniejszą ruch z płatnych reklam.

Jeżeli masz czas, to warto poświecić, trochę czasu na ulepszenie oferty.

2.4.1. Zwiększenie ruchu organicznego na stronie

Jeśli chcemy sprzedać sklep internetowy w dobrej cenie, warto zadbać o to, aby ruch organiczny na stronie był jak najwyższy.

Klienci sklepu online, którzy znajdują cię za pomocą wyszukiwarki google, a nie za pomocą płatnych reklam, to znacznie bardziej wartościowi klienci dla kupującego twój sklep internetowy.

Ruch organiczny jest tworzony za pomocą odpowiednich działań SEO, niestety dobre efekty SEO na witrynie można zobaczyć dopiero po kilku miesiącach pracy.

Ogólnie podstawą SEO są:

  • Dobranie targetowanych słów kluczowych (ang. keywords)
  • Optymalizacja obecnych stron witryny
  • Tworzenie nowych wpisów blogowych
  • Linkbuilding — zewnętrzne linkowanie

Warto pamiętać, że dobrze dobrane słowa kluczowe przyczyniają się do potencjalnie wyższej marży zysku, tym samym sklep internetowy będzie atrakcyjniejszy dla kupujących.

Pozycjonowanie sklepu internetowego nie jest trudne, jednak jest czasochłonne i wiążę się z dużym, regularnym nakładem finansowym.

Dlatego, jeżeli nie masz dużo wolnego czasu, warto skorzystać z usług agencji, które wykonają profesjonalne SEO za ciebie.

2.4.2. Korzystanie z płatnych reklam

Raporty, które pokażą efektywność twoich płatnych kampanii, mogą być dobrym pomysłem.

Sklepy z produktami, które były sprzedawane dzięki reklamom, ale i wciąż dobrą marżą znajdą od razu chętnych.

2.4.3. Wierni klienci z social media

Ktoś polubił twoją stronę na Facebooku. Ty dodajesz nowy produkt, który pojawia się na kogoś tablicy i masz od razu sprzedaż. Sytuacja idealna. Bez płatnych reklam. Social media nawet z 100 aktywnymi obserwującymi to +1000 punktów do lepszej oferty.

2.4.4. Polecenia klientów

Jeżeli ludzie kupują w twoim sklepie z polecenia, to wielkie gratulacje. Możesz uczyć większości sprzedawców, jak to się robi.

2.4.5 Wyszukiwanie za pomocą brand nazwy

Ulala, to już prawdziwy master level. Klienci pamiętają nazwę sklepu i wpisują ją od razu w okno wyszukiwarki.

Kłaniam się nisko.

Sprawdź oferty sprzedaży

Sklepy internetowe

 

3. Stworzenie szczegółowego raportu

3.1. Raport ruchu organicznego

W ofercie możemy napisać same najpiękniejsze przymiotniki o naszym sklepie online.

To, co przemawia do ludzi, to liczby i wykresy w przejrzystych raportach.

Na szczęście wiele narzędzi online ma funkcje pobrania automatycznych raportów w kilka sekund.

Który raport będzie miał największą wartość według mnie?

Google Analytics

Dodaj do oferty raport z Google  Analytics

Przedstawi on dokładny ruch organiczny w twoim sklepie. 

Dlaczego akurat to narzędzie Google, a nie np. Semrush czy Arhefs?

Bo dostęp do Google Analytics, mają tylko właściciele.

Taki raport jest dodatkowo potwierdzeniem, że oferta nie jest oszustwem.

Semrush i Arhefs, które kocham używać, nie są aż tak precyzyjne, a bardzo często zaniżają np. miesięczne wyniki wyszukiwań.

3.2. Raport przychodów i dochodów

Tak, jak wygenerowanie raportu z GA jest proste, tak już raport przychodów i dochodów może zająć ciut więcej czasu.

Może cię kusić zaokrąglanie niektórych sum, aby podbić cenę sklepu.

Nie polecam tego, kłamstwo ma krótkie nogi, a doświadczony kupujący będzie w stanie ocenić, czy mówisz prawdę w raportach.

Co warto dodać do takiego raportu? Pamiętaj o:

  • Analiza konwersji i opłacalności
  • Analiza i lista sprzedanych oraz zwróconych towarów
  • Informacje o kosztach ponoszonych za posiadanie/utrzymanie sklepu
  • Wydatki ponoszone na reklamę
  • Dzienna/miesięczna sprzedaż

Ponownie, im więcej, tym lepiej.

Dane pochodzące z raportów jasno wskazują, w jakiej kondycji jest sklep internetowy.

4. Jak przygotować i napisać ofertę sprzedaży?

Sprawdź, jak inni piszą oferty.

Na pewno łatwo odróżnisz lepsze od gorszych.

Każda oferta musi zawierać:

Tytuł

Dla przykładu: Sprzedam Sklep Online Zbudowany na Shopify — Branża Zabawki dla Dzieci

Opis

Szczegółowy opis od ogółu do szczegółu.

Dla przykładu:

  • Adres URL:pl
  • Kwota sprzedaży: 20 000 zł
  • Rok założenia: 2020
  • Liczba wizyt miesięcznie: 30 000
  • I inne wszystkie konieczne informacje

Grafiki

Takie, które dobrze reprezentują sklep online.

Kontakt

W ofercie dodaj informacje o sposobie kontaktu np.:

  • Numer telefonu
  • E-mail

Kategorie

Model biznesowy:

  • B2B
  • B2C
  • C2C
  • C2B

 

Model ze względu na przychód

  • Dropshipping
  • Subskrypcja
  • Private labeling i produkcja
  • White labeling
  • Wholesaling
  • Pożyczki i wypożyczanie
  • Freemium

 

Rodzaj sprzedawanego produktu

  • Sklep internetowy z kosmetykami
  • Sklep internetowy zoologiczny
  • Sklep internetowy motoryzacyjny
  • Sklep internetowy ze zdrową żywnością
  • Sklep internetowy z kawą
  • Sklep internetowy z zabawkami
  • I inne

5. Sprzedam sklep online, ale gdzie?

Chcąc sprzedać sklep internetowy, należy przede wszystkim postawić na odpowiednie miejsce.

Polecam na początek spróbować dodać oferty sprzedaży:

●     Dedykowane platformy online np. WebDeal

●     Dedykowane grupy na Facebooku: np. Kupię / Sprzedam Stronę WWW, Sklep Internetowy, Aplikację

Jeżeli sprzedaż nie uda się przez kilka pierwszych tygodni, sprawdź, czy to, co pisałam wcześniej (targetowanie kupującego, posiadanie funkcjonalności, ruchu) odnośni się do twojego sklepu.

Później zastanawiałabym się nad:

  • Płatna reklama w mediach społecznościowych lub google
  • Informacja o sprzedaży we własnym sklepie online
  • Dodanie informacji na własnym profilu na Facebooku

6. Sprzedam sklep internetowy – jaką cenę ustalić?

Czy muszę wycenić cenę sklepu internetowego?

Nie musisz, ale jeżeli tego nie zrobisz, to jesteś na straconej pozycji.

Kupujący zaczną od jak najniższej kwoty, aby zostawić sobie pole do targowania.

Dlatego lepiej jest dodać ofertę z konkretną ceną + informację, że jesteś gotowy do niewielkiej obniżki ceny (jeżeli to prawda)

Na początku warto przejrzeć oferty, jakie dostępne są w sieci.

To sposób na to, aby zorientować się, jakie są oczekiwania finansowe osób sprzedających dobrze działające domeny.

Warto pamiętać, aby przy ustalaniu ceny za swój sklep internetowy, odnosić się do miesięcznych bądź rocznych zysków (w zależności czy to sezonowy sklep, czy całoroczny).

Wybierając pierwszy model, czyli zysk miesięczny można ustalić cenę, pomnażając miesięczne zyski od piętnastu do nawet trzydziestu razy.

Ostateczna wartość współczynnika powinna być dostosowana do tego, jak dobrze funkcjonuje nasz biznes.

Im lepiej działa sklep, im lepiej sprzedają się oferowane produkty, im częściej klient jest naprawdę zadowolony, tym wyższą wartość można zastosować.

Jeśli decydujemy się na odniesienie do zysku rocznego, to cena za sklep internetowy może wynosić nawet jego trzykrotność.

Oczywiście zasada obowiązuje tu taka sama, jak w przypadku zysk

zysków miesięcznych.

Im lepiej prosperuje sklep, tym większej kwoty można oczekiwać przy jego sprzedaży.

UWAGA: Jeśli ostatnie miesiące działalności sklepu internetowego przyniosły nagły i stały wzrost, warto pamiętać, że zarobki w najbliższym czasie również będą większe. Warto mieć to na uwadze, ustalając cenę.

7. Ile trwa sprzedaż sklepu internetowego?

To bardzo trudne pytanie. A najlepszą odpowiedzią jest: to zależy.

Średnio około 3 miesiące dla przeciętnego sklepu.

Niektóre sklepy są kupowane w kilka godzin od wystawienia oferty premium na webdeal.pl, a niektóre kilka miesięcy, co związane jest zazwyczaj, z tym, że ogłoszenie nie jest precyzyjne np. brak w nim adresu URL strony sklepu.

 

Średni czas sprzedaży sklepu online to 3 miesiące 

 

Sprawdź wszystkie kroki, o których pisałam wcześniej, aby twoja oferta była atrakcyjna.

8. Sprzedam sklep internetowy – czy trzeba spisać umowę?

Chcąc sprzedać sklep internetowy, należy pamiętać również o kwestiach prawnych.

I nie ma tu znaczenia to, jaki jest nasz asortyment. Kwestia przeniesienia własności musi być zawsze dokładnie uregulowana. Dlatego, warto korzystać z platform sprzedających, które zajmują się w 100% kwestiami prawnymi. Co ważne, sprzedając sklep, należy zawsze spisać umowę, która powinna zawierać między innymi określenie stron.  Chodzi o wskazanie, kto jest kupującym, a kto sprzedającym.

Sprzedając stronę internetową tego typu, należy również dokładnie określić przedmiot sprzedaży. Sklep online powinien być dokładnie opisany. Należy również wskazać kwotę, za jaką go sprzedajemy, a także sposób zapłaty i termin, do którego należność ma być uregulowana. Ważna jest także kwestia ewentualnych praw autorskich, które trzeba przenieść na nabywcę sklepu internetowego. Prowadząc sklep internetowy, bardzo często mamy logo, profesjonalne zdjęcia, czy zamieszczone na stronie oryginale teksty. Wszystko to odnosi się do praw autorskich, które muszą być przeniesione na nabywcę.

Sprzedając sklep internetowy, należy zadbać o to, aby transakcja była jak najkorzystniejsza, ale i przejrzysta. Sprzedaż twojego sklepu może zająć od kilku godzin do średnio kilku miesięcy. Im lepiej dostosujesz ofertę do nabywcy, tym większa szansa, że sprzedasz szybciej i za wyższą cenę.

Jeżeli masz czas i finanse postaraj się to zrobić jak najlepiej.

 

Sprzedam sklep internetowy — FAQ

Pytanie: Jakie główne czynniki wpływają na cenę sklepu internetowego?

Odpowiedź: Na cenę sprzedaży sklepu internetowego głównie wpływają: zyski miesięczne i roczne, ruch organiczny, baza klientów i produktów.

Pytanie: Dlaczego warto dodać ofertę sprzedaży sklepu online na Webdeal.pl?

Odpowiedź: Webdeal.pl jest dedykowaną platformą do sprzedaży sklepów online. To tutaj wszyscy polscy sprzedający sklep internetowy lub sklepy internetowe dodają swoje oferty, a inni je regularnie przeglądają, aby wybrać te najlepsze do inwestycji.

Pytanie: Czy Webdeal.pl przyśpiesza proces sprzedaży sklepu internetowego?

Odpowiedź: Tak, Webdeal.pl promuję oferty platformie, ale i na social mediach: profilu na Facebooku, Instagramie, ale również i na dedykowanej grupie na Facebooku, dzięki czemu oferty trafiają do większej liczby odbiorców.

Pytanie: Czy warto dodać Ofertę Premium sprzedaży sklepu internetowego na Webdeal.pl?

Odpowiedź: Tak, oferty premium na Webdeal.pl są zawsze widoczne na pierwszej stronie i trafiają do większej liczby odbiorców niż te standardowe, co zwiększa twoją szansę na szybszą sprzedaż.

Komentarze

Nie dodano żadnych komentarzy do tego postu

Dodaj nowy komentarz

Musisz być zalogowany, aby dodać nowy komentarz. Zaloguj się
Chcesz rozpocząć sprzedaż online? Utwórz konto